Zadania Psychologa w Centrum Rehabilitacyjno-Edukacyjnym
W ramach pobytu dziennego, podopieczni Centrum Rehabilitacyjno – Edukacyjnego korzystają ze świadczeń psychologa. Psycholog prowadzi terapię i rehabilitację psychologiczną, wykonuje diagnozę funkcji poznawczych, emocjonalnych i społecznych, w tym wstępną ocenę psychologiczną nowo przyjętych wychowanków. Psycholog wystawia na potrzeby rodziców niezbędne dokumenty ( opinie psychologiczne, zaświadczenia). Udziela wsparcia psychologicznego, prowadzi działania interwencyjne, konsultacje dla rodziny wychowanka oraz pracowników Centrum.
Psycholog to specjalista świadczący usługi w zakresie szeroko rozumianej pomocy psychologicznej, konsultacji, poradnictwa, diagnostyki psychologicznej oraz terapii dla dzieci, młodzieży, dorosłych.
Kiedy udać się do psychologa?
Jeśli zauważysz:
– nieprawidłowości rozwojowe u swojego dziecka
– masz problemy wychowawcze
– pojawią się nietypowe zachowania u swojego dziecka
– pojawiające się problemy szkolne
– lęki, odizolowanie, stany niepokoju
– zaburzone relacji społeczne
– zaburzenia odżywiania
Neuropsycholog to specjalista z zakresu psychologii klinicznej, zajmujący się związkami pomiędzy funkcjonowaniem układu nerwowego, a codziennym funkcjonowaniem człowieka. Podstawową rolą w pracy neuropsychologa jest diagnoza i terapia pacjenta. Diagnoza dostarcza informacji o pacjentach z chorobami neurologicznymi, po wypadkach, gdzie doszło do uszkodzenia układu nerwowego, mózgu, bądź osób różnego typu dysfunkcjami, zaburzeniami z układu nerwowego min: po udarze mózgu, urazach czaszkowo-mózgowy, stan po operacji neurochirurgicznej (np. z powodu guzów mózgu), choroby neurodegeneracyjne (choroba Alzheimera, Parkinsona, stwardnienie rozsiane), pacjenci z zaburzeniami mowy o typie afazji.
Kiedy udać się do neuropsychologa ?
Jeśli zauważysz jakieś problemy w codziennym funkcjonowaniu z:
– pamięcią
– koncentracją uwagi,
– z widzeniem,
– z myślenia,
– z kojarzenie czy refleksem
– funkcjonowaniem emocjonalno – osobowościowych
Z pomocy neuropsychologa korzystają także dzieci: z trudnościami szkolnymi ( uwaga, pamięć, funkcje wzrokowo- przestrzenne), z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi, wcześniaki, dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, zaburzeniami zachowania itp.
Rehabilitacja neuropsychologiczna to działania terapeutyczne mające na celu redukcję zaburzonych funkcji poznawczych, emocjonalnych, powstałych na skutek uszkodzenia mózgu, w celu powrotu pacjenta do pełnej sprawności.
Do obszarów działania rehabilitacji neuropsychologicznej zaliczamy:
– trening pamięci
– rehabilitacja zaburzeń mowy
– trening koncentracji uwagi i funkcji wykonawczych i wykonawczych
– trening funkcji wzrokowo-przestrzennych